Uneori, clienții ne sună din cauza unei probleme cu bateria la mașina lor electrică. Mai ales primăvara, când afară este mai cald și copiii pot folosi din nou mașina lor preferată. În cele din urmă, poți să scoți mașina din garaj sau din pivniță și să te bucuri de ea, dar mașina nu pornește. Pentru a vă economisi timp și a preveni situații similare, am notat câteva fapte de bază despre cum să aveți grijă de baterii. După cum spun unii, ceea ce oferiți este ceea ce obțineți - și este, de asemenea, similar cu îngrijirea bateriei.
Istorie și descriere
Acumulatorul cu plumb (sau acumulatorul acid) reprezintă cel mai vechi și cel mai simplu tip de acumulator.
Deși are greutate și volumul ridicate, prezintă avantajul furnizării unui curent puternic la conectare. Prezintă față de alte tehnologii de acumulator un raport energie/preț favorabil.
A fost inventat din 1859 de fizicianul francez Gaston Planté.
Acumulatorii sunt echipamente ce transformă energia chimică în electricitate, înlocuind energia furnizată de rețeaua electrică. Acumulatorii sau bateriile reîncărcabile se vor conecta la un încărcător de rețea, cu ajutorul căruia se va încărca / alimenta acumulatorul. Curentul este degajat de baterie cu atât mai repede cu cât există un circuit între borna pozitivă și cea negativă.
Structura elementară a acumulatorului acid este celula. Un acumulator are de obicei mai multe celule în funcție de capacitatea lui. Celula este constituită dintr-un vas, un element și electrolit. Vasul unei celule este practic un compartiment al corpului bateriei obținut prin divizarea acestuia cu ajutorul pereților despărțitori.
La baza corpului, în interior sunt prevăzute nervurile pe care se așează electrozii (sub formă de placă) distanțându-se astfel de fundul vasului. Se creează un spațiu în care se poate depune substanța activă desprinsă de pe plăci, evitându-se scurtcircuitarea plăcilor. La partea exterioară, vasul se închide cu un capac prevăzut cu bușoane de umplere prin care trec bornele exterioare ale bateriei.
Electrozii au forma unor plăci, deosebindu-se electrozi negativi și electrozi pozitivi. O placă este alcătuită dintr-un suport sub formă de grătar și materia activă. Grătarul este executat din plumb la care se adaugă materiale pentru a facilita procesul de turnare. Acestea pot fi stibiu sau calciu pentru baterii cu întreținere redusă. Grătarul asigură forma plăcii și rezistența mecanică a plăcii, este suport pentru materia activă și calea de curent spre și de la materia activă a plăcii.
Materia activă este substanța care întreține fenomenele electrochimice la încărcare și la descărcare. Ea poate rezulta direct din metalul suportului, sau se prepară sub formă de pastă și se aplică pe suport.
Acești acumulatori sau baterii reîncărcabile sunt utilizați în multe domenii de lucru sau aplicații uzuale precum: sisteme de incendii și securitate la depozite, magazine, jucării, mașinuțe electrice acționate de motorase, lanterne de iluminat, panouri solare, bariere de porți, intrări acționate electric, sisteme de iluminat, echipamente medicale, cântare electronice, sisteme de detectare a fumului și gazelor, lumini de urgență și avarie, dar poate cea mai mare utilizare este industria auto.
Capacitatea acumulatorului
Capacitatea acumulatorului variază în funcție de tipul și modelul mașinuței sau motocicletei pe care o dețineți. Acumulatorul poate fi de 6V (modele masinute vechi si unele motociclete), 12V (majoritatea modelelor) sau de 24V (cele mai puternice), iar capacitatea acumulatorilor variază de la 4.5Ah (pentru cele de 6V), 7Ah - 14Ah (pentru cele de 12V si 24V).
Când trebuie să pun acumulatorul la încărcat?
Majoritatea mașinuțelor sau motocicletelor electrice au un panou multimedia care include și un voltmetru care monitorizează cât gradul de descărcare al acumulatorului. Voltmetrul poate să aibă afișaj digital (indică tensiunea din acumulator sub formă de cifre) sau afișaj grafic (sub forma unui șir de led-uri).
Afișajul digital
Afișajul sub formă digitală este cel mai răspândit.
ATENȚIE! Multă lume confundă valorile afișate de voltmetru cu ora indicată de ceas!
În funcție de acumulatorul mașinuței există o valoare minimă sub care insistăm să opriți mașinuța și să o puneți la încărcat când valoarea indicată de voltmetru indică una din valorile minime specificate mai jos:
Afișajul grafic
Este mai puțin folosit, nivelul bateriie este indicat sub o formă grafică din led-uri sau bare verticale.
Pentru acest tip de afișaj se recomandă folosirea mașinuței până când mai rămâne aprins un led sau o liniuță.
Care sunt riscurile care pot apărea dacă nu respectăm indicațiile de folosire?
Riscul cel mai mare este faptul că bateria se poate strica. În timpul funcționării în partea de jos a bateriei se adună substanțe ce se desprind de pe plăci. Folosirea excesivă a bateriei cauzează depunerea în exces a acestei substanțe, fapt care poate duce la contactul cu plăcile situate deasupra și să creeze un scurt-circuit ce distruge bateria.
Încărcarea acumulatorului
Acești parametri sunt atinși în condiții ideale, cum ar fi temperatura ambiantă (20-25 °C), umiditatea ambientală ideală și încărcarea corectă.
De ce să nu folosim prelungitoare?
Majoritatea prelungitoarelor din comerț sunt de slabă calitate (cabluri subțiri, conexiuni slabe, etc.). În aceste condiții, curentul electric care este livrat prin prelungitor este mai slab decât cel direct din priză, ceea ce afectează calitatea încărcării acumulatorului și chiar pot scurta durata de viață.
Depozitarea acumulatorului
În concluzie, am rezuma regulile de bază pentru a menține bateriile în cea mai bună stare posibilă și pentru a le valorifica la maximum potențialul.
Aruncarea acumulatorilor uzați sau stricați
Energia generată de baterii este rezultatul reacțiilor chimice. Elementele care stau la baza fabricării acestora sunt în general metale grele (mercur cadmiu, plumb).
Autoritățile de mediu încearcă să înlocuiască tehnologiile de fabricare a bateriilor cu metale grele sau să impună reciclarea controlată a acestora. Concentrația de mercur din baterii a fost limitata la 0.0005% – excepție făcând bateriile tip pastilă care pot avea o concentrație de mercur de maxim 2% din greutatea totală, acumulatorii nichel-cadmiu, din anul 2009, au rămas să fie folosiți doar în aplicații militare, medicale si la iluminatul de siguranță, restul aplicțtiilor fiind înlocuite de acumulatorii nichel metal hidrură; plumbul rămâne în uz deoarece nu există nicio soluție economică care să-l înlocuiască.
Din fericire rata foarte mare de reciclare a acumulatorilor cu plumb (aproximativ 98%), amână decizia de interzicere a utilizării. În paralel au fost căutate metale alternative (Ni-MH, Li-ion) care au un nivel de toxicitate mai redus, dar cantitățile mari utilizate pe piață impun un nivel de reciclare ridicat (aproximativ 60%). Din păcate reciclarea acestora nu este la fel de atractivă ca cea a acumulatorilor cu plumb deoarece costurile de colectare și separare sunt mari. Pericolul generat de aruncarea bateriilor in gunoiul menajer este că în urma corodării carcasei, metalele grele ajung să se infiltreze în straturile de apă freatică și să otravească oamenii și animalele. Deși mai puțin toxice bateriile Li-ion, prin aruncarea necontrolată, pot genera incendii prin aprinderea litiului în atmosfera umedă.
Colectarea bateriilor uzate se poate face la punctele de vânzare a acestora, comercianții având obligația să le predea pentru a fi reciclate sau eliminate.